1.0
Pengenalan
Produk berasaskan ikan patin dipilih kerana ia merupakan ikan yang popular
dan mempunyai permintaan yang tinggi terutamanya di daerah Jerantut dan
Temerloh. Fenomena ini kian menular ke negeri-negeri yang lain. Kebanyakan
keropok segera yang telah berada di pasaran diperbuat daripada ikan laut (ikan
air masin) sebagai ramuan utama berbeza. Program penghasilan ini terdiri
daripada 4 orang pelajar Kolej Komuniti Jerantut berkongsi pendapat dengan
mewujudkan keropok segera berasaskan ikan air tawar.
Selain daripada itu, hasrat untuk menyediakan produk berasaskan ikan air
tawar tercetus untuk memberi kelainan kepada pelanggan dan mewujudkan variasi
produk yang berbeza berasaskan ikan patin yang merupakan lambang ikan air tawar
yang terkenal di daerah Jerantut dan Temerloh.
Berbekalkan dengan modal permulaan sebanyak RM 3,000 ( Ringgit Malaysia :
Tiga Ribu Ringgit Sahaja ) yang telah diberikan akan digunakan sebaik mungkin
wang ini terutamanya untuk pertandingan Cabaran Keusahawanan Kolej Komuniti
CCEC 2015 peringkat kebangsaan. Berkat usaha dan didikan yang sangat sempurna
daripada Encik Mohd Ridhwan bin Che Amat dan Puan Ainin Faizah Binti Alias yang
tidak jemu-jemu menyuntik semangat kami untuk meneruskan perjuangan dalam CCEC
2015 ini.
1.1 VISI
·
Mengoptimumkan
dan meningkatkan penggunaan ikan air tawar sebagai sumber kebolehpasaran produk
sejurus menambah nilai ikan air tawar kepada produk yang bernilai tinggi di
peringkat umum.
1.2 MISI
·
Menawarkan
kepelbagaian dan variasi produk berasaskan ikan air tawar kepada pelanggan
·
Membuat
penjenamaan ikan air tawar menerusi produk hiliran
2.0 Strategi Pemasaran
2.1 Produk / Perkhidmatan
Kami menawarkan
2 jenis bentuk produk iaitu :-
i)
kering/sedia
dimakan
ii)
mentah/sejukbeku
2.2 Harga
BIL
|
PRODUK
|
KUANTITI
|
HARGA
( RM )
|
1
|
Keropok
segera ikan patin (sedia dimakan)
|
70 g
|
3.00
|
2
|
Keropok
segera ikan patin (mentah & frozen)
|
70 g
|
3.00
|
2.3 Promosi
Produk keropok ikan patin dipromosikan
melalui kaedah berikut:-
a) Penduduk-penduduk
yang bermastautin di sekitar kawasan Kolej Komuniti Jerantut dan kawasan
perumahan berhampiran.
b)
Kumpulan-kumpulan
pelajar dari sekolah rendah dan menengah serta institut pengajian tinggi
berhampiran.
c)
Kumpulan
pekerja-pekerja dari sektor awam dan swasta disekitarnya.
d)
Rakan-rakan
Kolej Komuniti yang hadir untuk bertanding dan mendengar seminar.
e)
Pelajar-pelajar
Kolej Komuniti Jerantut (sasaran utama)
f)
Pengunjung-pengunjung
dan peserta pameran.
g) Laman social seperti Facebook,
We Chat, Telegram Whats’ap
2.4 Tempat
a) E-Tech
Centre (tempat tetap)
b)
Kedai-kedai makan dan runcit di sekitar bandar Jerantut
c) Pasar
malam
d) Pekan sehari
3.0
PENCAPAIAN
3.1 Pertandingan Ministry Entrepreneurial Award (MEA) 2015.
Keropok Ikan Patin Kolej Komuniti Jerantut berjaya
mesasuki pertandingan MEA 2015 baru-baru ini bagi Category Best Project
Enterpreneurship. Keropok ikan patin menjadi pilihan sebagai inovasi produk
kerana sebelum ini kebanyakkan keropok berasaskan ikan air masin tetapi keropok
ikan patin ini berasaskan ikan air tawar iaitu ikan patin.
Penutup
Berdasarkan kepada perancangan yang telah dinyatakan,
kami amat berkeyakinan bahawa perniagaan yang diceburi ini akan memberi
pulangan yang lumayan. Perancangan yang
bersistematik telah dirangka bagi
membolehkan perniagaan ini berjalan dengan lancar dan seterusnya dapat mencapai
sasaran keuntungan yang dirancang. Oleh itu, kami amat optimis dengan
perniagaan ini dan yakin ianya produk yang berdaya saing, berdaya maju dan
mampu berkembang di masa hadapan.
LAMPIRAN
No comments:
Post a Comment